Dankbaar

zorgbemiddelaar

Hij heeft nog niet ontbeten want hoe hij dat broodje moet smeren, dat weet hij niet meer. Hij moppert wat, want zijn vrouw slaapt nog steeds, ze zit maar in haar stoel en wil niet wakker worden. Waarschijnlijk is ze die ochtend in die stoel gaan zitten omdat ze niet lekker werd, en vroeg in de ochtend is ze daar overleden.

Zijn verdriet is onmetelijk als we hem vertellen dat ze niet meer leeft. Want naast de verwarring die hem constant omringd, heeft hij nu ook zijn grote liefde verloren. Die liefde die elke dag voor hem zorgde zodat hij nog thuis kon blijven wonen. 

Ik hoor een intens verdrietig verhaal als de zijne niet voor het eerst, maar steeds opnieuw raakt het me diep. Het is aan mij om zo snel mogelijk een fijne plek voor hem te vinden, met passende zorg en het liefst dichtbij zijn kinderen. Snel schakel ik een versnelling bij, breng zijn zorgvraag in kaart en ga op zoek. 

Eind van de dag bel ik zijn dochters om te vertellen dat het is gelukt. Ze zijn intens dankbaar, het is een zorg minder in deze rollercoaster van geregel en verdriet. 

Zorgbemiddelaar

Elke dag proberen we zware lasten te verlichten.

Zoals ik diezelfde dag voor een oudere dame probeerde te doen. Zij heeft dementie en vond in haar eentje thuis niet meer fijn. Ze wilde ergens wonen waar er voor haar gezorgd werd. Paniek overheerste ineens. En ook voor haar vond ik een plekje. 

Altijd leuk, mooi nieuws brengen. 

‘Ze wil niet meer, zei haar begeleidster met een lach in haar stem, ze is vergeten dat ze graag wilde. Ik vertelde haar vanmiddag dat er wellicht een mooi appartement beschikbaar was en vol ontzetting zei ze me dat ze tot haar laatste zucht thuis wil blijven. Je mag dus iemand anders blij maken’. 

Ik schoot in de lach, en stiekem werd ik er heel blij van. Waarschijnlijk veranderd ze nog tien keer van gedachten voor het thuis echt niet meer gaat. En als het zover is zorg ik voor een warme plek ergens. 

Regelmatig probeer ik uit te leggen wat een zorgbemiddelaar allemaal doet. Indicaties aanvragen, crisismeldingen beoordelen en nog diezelfde dag een veilige plek zien te vinden. Triageren van kortdurende opnames, beoordelen welke van de spoedaanvragen de meeste haast heeft en ladingen mensen te woord staan en de juiste kant opsturen. 

We hebben dagelijks contact met artsen, casemanagers, huisartsen en ziekenhuizen. Met collega verpleegkundigen, bezorgde partners of kinderen van. Met het CIZ, het DOC team en zorgkantoren. Met allerlei andere zorgorganisaties, ook met buitenlandse of de alarmcentrales, want meldingen van nederlanders met een zorgvraag komen ook bij ons binnen. En dan zijn er nog de vragen die vanuit de eigen organisatie bij ons binnen komen. 

Het is complex en veelomvattend, de druk en de verantwoordelijkheid liggen hoog. 

Zorgbemiddelaar zijn is oprecht prachtig  #verpleegkundige#ikzorg#gezondheid

Published by Cynthia Poen

Ik ben een schrijver, en daar ben ik retetrots op. Het duurde even, voor ik die woorden in mijn mond durfde te nemen in associatie met mezelf maar inmiddels doe ik het gewoon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *